Nutid AB grundades 1998 och är en av Sveriges ledande leverantörer av mjukvara för Point-of-Sales (POS), det vill säga kassalösningar för butiker, utskänknings- och serviceinrättningar. Bolaget gör nu en storsatsning med rebranding under nytt varumärke Vendolink samt ny produktstrategi.

Nutid har sedan starten tillhandahållit kostnadseffektiva och kompletta lösningar för medelstora och mindre företag och kedjor inom detaljhandeln och servicenäringen. Över tiden har produktportföljen utvecklats till att även omfatta e-handelslösningar och molnbaserade back-office funktioner samt kopplingar till en bred uppsättning samarbetspartners som till exempel Fortnox och Visma för ERP integration samt olika betallösningar från bolag som Westpay, Verifone, Nets och Swish.

Nutids lösningar finns idag hos ca 5000 kunder genom ett brett nätverk av återförsäljare runt om i Sverige och Norge. Bolaget genomgår nu under ledning av nytillträdde VD Erik Tärnvik en transformation för att möta framtiden. Detta innebär förutom rebranding till Vendolink också en ny produktstrategi med ett ökat fokus på molnbaserade lösningar, samt lansering av nya innovativa och smidiga produkter såsom VendoGO!, en mPOS-lösning som erbjuder revolutionerande mobilitet med alla POS-funktioner tillgängliga i en betalterminal som kommunicerar via wifi och mobilnätet.

“Nutid har sedan starten varit specialister på det vi gör, ledande POS-lösningar för det medelstora och mindre företaget eller kedjan. Vi har alltid tagit fram fantastiska produkter. Det kommer vi fortsätta med baserat på vårt fokus på att vara innovativa, pålitliga och smidiga, och vi ser fram emot att möta både nya och befintliga kunder under vårt nya varumärke Vendolink. Det här är en fantastiskt spännande förändringsresa! Vi ser oss själva som en startup, men med den erfarenhet och expertis som 20 år i branschen ger.” säger Erik Tärnvik, VD på Nutid.

Nutid har redan idag betydande molnbaserad funktionalitet kopplat till on-site POS-lösningar. Bolaget nya produktstrategi innebär att mer och mer funktionalitet kommer att vara molnbaserad, med slutmålet att hela POS-lösningen i framtiden kommer vara plattformsoberoende och helt baserad på den senaste teknologin, med betydande fördelar för kunden.

“Vi har under en längre tid förberett för det teknikskifte vi nu har startat, med fokus på att utnyttja alla de fördelar som molnbaserade tekniska lösningar möjliggör. Det innefattar möjligheten att använda moderna, mobila och kostnadseffektiva hårdvaruplattformar, vilket VendoGO! är ett utmärkt exempel på. Men också mycket snabbare uppdatering av funktionalitet och integrationer samt generellt ökad flexibilitet eftersom förändringar inte kräver att kunden genomför uppdateringar på plats.” säger Andreas Hammar, grundare och Chief Technology Officer på Nutid.

I samband med lanseringen av det nya varumärket Vendolink erbjuds en ny website där existerande och nya kunder, partners och allmänheten kan lära sig mer om Vendolink. Lanseringen av VendoGO! annonseras i separat pressrelease. Se länkar nedan

https://vendolink.se
https://www.vendolink.se/news-vendogo
https://vendolink.se/vendogo

För mer information, kontakta gärna:

Marja Bagge, Affärsansvarig, Nutid AB
Växel: 042 311 11 00 (9:00 – 12:00)
Direkt: 042 311 01 59
info@nutid.se

Erik Tärnvik, VD, Nutid AB
et@nutid.se

 


Pressreleasen på Engelska / Press Release in English